Newsmax Apologizes for False Claims of Vote-Rigging by a Dominion Employee

The conservative news outlet Newsmax formally apologized on Friday for spreading baseless allegations that an employee of Dominion Voting Systems had rigged voting machines in an effort to sink President Donald J. Trump’s bid for re-election last year.

In a statement posted on its website, Newsmax acknowledged that it had found “no evidence” for the conspiracy theories advanced by Mr. Trump’s lawyers, supporters and others that the employee, Eric Coomer, had manipulated Dominion voting machines, voting software and the final vote counts in the election.

“On behalf of Newsmax, we would like to apologize for any harm that our reporting of the allegations against Dr. Coomer may have caused to Dr. Coomer and his family,” the statement said.

Mr. Coomer, director of product strategy and security for Dominion, sued Newsmax and several pro-Trump figures in December, after he had been roundly vilified in the right-wing media sphere. In his lawsuit, which also names the Trump campaign, Rudolph W. Giuliani and the One America News Network, Mr. Coomer claimed that he had suffered harm to his reputation, emotional distress, anxiety and lost earnings as false accusations spread throughout the pro-Trump world that he was plotting to rig the election.

In its statement on Friday, Newsmax said it wanted to “clarify” its coverage of Mr. Coomer.

“There are several facts that our viewers should be aware of,” the statement said. “Newsmax has found no evidence that Dr. Coomer interfered with Dominion voting machines or voting software in any way, nor that Dr. Coomer ever claimed to have done so. Nor has Newsmax found any evidence that Dr. Coomer ever participated in any conversation with members of ‘antifa,’ nor that he was directly involved with any partisan political organization.”

It was not immediately clear if the statement had been posted as part of a settlement. Mr. Coomer’s lawyers did not respond to messages on Saturday. Newsmax said it does not comment on litigation.

“Our statement on the website is consistent with our previous statements that we have not seen any evidence of software manipulation in the 2020 election,” a Newsmax spokesman said.

In December, Newsmax posted a statement renouncing a number of false claims about Dominion and Smartmatic, another election technology company that had become the focus of conspiracy theories. The statement came after Smartmatic said it had sent Newsmax legal notices and letters demanding retractions for publishing “false and defamatory statements.”

Newsmax’s statement acknowledged that “no evidence has been offered that Dominion or Smartmatic used software or reprogrammed software that manipulated votes in the 2020 election.”

In February, a Newsmax host, Bob Sellers, cut off Mike Lindell, the chief executive of MyPillow and a vociferous Trump supporter, when he began attacking Dominion on air. As Mr. Lindell continued to talk, Mr. Sellers read a prepared statement saying the election results had been certified in every state.

“Newsmax accepts the results as legal and final,” Mr. Sellers said. “The courts have also supported that view.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*